Nyt fra foreningen, juli 2012 | Andelsboligforeningen Sønderjyllandsparken

Andelsboligforeningen Sønderjyllandsparken

← Tilbage til nyheder

Nyt fra foreningen, juli 2012

Udgivet den 25. juli 2012

Konstituering af bestyrelsen

Bestyrelsen har på sit første møde efter generalforsamlingen konstitueret sig således:

  • Formand: Michael, HUS99
  • Kasserer: Hans, HUS69
  • Have: Cathe, HUS87
  • Bygninger: Benny, HUS85
  • Fælleshus: Lene, HUS89

Fælles arbejdsdage og sommerfest (sæt kryds i kalenderen)

På den fælles havedag 8. juli fik vi ordnet fællesarealerne, kørt affald væk, sat bordtennisbord op, og legetårnet blev også næsten færdigt.
Vi mangler nogen til at hente nyt sand til sandkassen og under gyngestativet, samt nogen, der vil male borde/bænke på fællesområdet m.v. Se listen over opgaver på opslagstavlen i affaldsskuret, og skriv jer på listen, så I evt. kan gå sammen og aftale nærmere.

Sæt desuden kryds i kalenderen til:

  • Fælles maledag: 8. september 2012(samme dag som sommerfest)
  • Sommerfest: 8. september 2012
  • Fælles havedag: 23. september 2012

Salg af andel

Henrik Gam-Pedersen, HUS95, har solgt sin andel pr. 1. august 2012 til Ragnar-Gwin Dixen. Vi glæder os til at byde de nye beboere hjertelig velkomne i foreningen, og takker Henrik for den tid, han har boet her og ønsker ham held og lykke fremover.

Legeplads

På den fælles havedag i juli fortsatte vi med at færdiggøre legepladsen, bl.a. med nyt legetårn og bordtennisbord. Det er også besluttet at købe fodboldmål.
Bordtennisbat og -bolde samt kroket, kongespil og rundbold findes i en kurv i cykelskuret. Fortæl jeres børn, at de skal huske at lægge tingene tilbage i kurven i cykelskuret, så holder tingene længere.

Plæneklipper

Plæneklipperen har været til service ved sæsonstart og skal igen midt i sæsonen.
Bestyrelsen har besluttet, at der ved lejlighed købes en reserve-plæneklipper i en model, der i størrelse ligger lige under den, vi har.

Bygningsgennemgang

Bestyrelsen foretager i løbet af sommeren en udvendig bygningsgennemgang, hvor der også vil blive set på, om der mangler maling af træværk, vinduer m.v. til fælles maledag i september. Endvidere ser bestyrelsen på udbedring af utætte tagrender (tidligere meldt ind til bestyrelsen) og defekte brandmure (meldt ind på generalforsamlingen).

Huslejen fastholdes

Renten falder fortsat, og vi kan glæde os over en historisk lav husleje i øjeblikket.
Ved seneste rentetilpasning på vores lån den 1. april 2012 blev renten ændret fra 2,09% til 1,73%, hvilket i gennemsnit betyder et fald i huslejen på ca. 310 kr. pr. andel pr. måned.
I stedet for at lade huslejen falde med dette beløb, har bestyrelsen besluttet at fastholde den nuværende husleje, da beløbet ligger under en bagatelgrænse på kr. 500,-. Beslutningen blev også drøftet med deltagerne på havedagen og vandt opbakning her.
De ca. 310 kr. om måneden, som i øjeblikket betales for meget, vil foreløbig blive betragtet som et ekstra acontobeløb, som modregnes i forbrugsregnskabet, når året er omme. Alle andelshavere kommer på denne måde til at betale den korrekte husleje, selv om huslejen lige nu ikke sættes ned som følge af rentefaldet. Der vil dog på næste generalforsamling blive stillet forslag om, at beløbet overføres som en ekstra hensættelse til vedligeholdelse, da vi de seneste ti år kun har sat 15.000 kr. af om året til dette, og først fra i år har hævet beløbet til 50.000 kr. om året.

Bestyrelsen har flere grunde til denne beslutning:

  • Den nuværende husleje er historisk lav, og på et tidspunkt vil renten nødvendigvis stige. Det vil gøre ondt i de enkelte andelshaveres økonomi, hvis man har vænnet sig til den lave husleje og indrettet sin økonomi efter den.
  • Hvis renten stiger ved næste rentetilpasning i efteråret, vil bestyrelsen fastholde huslejen uændret (såfremt rentestigningen holder sig under de ca. 310 kr./måned, som renten faldt her i foråret). Det giver andelshaverne en stabil husleje hen over året.
  • Flere andelshavere betaler i forvejen frivilligt hver måned lidt mere ind i aconto-forbrug end de behøver for netop at undgå at få en efterregning, når året er omme. De fleste vil hellere have penge tilbage end overraskes af en efterregning.
  • Hver gang huslejen skal reguleres op eller ned giver det lidt bøvl for andelshaverne, der skal regulere via netbank eller i banken – og et stort administrativt arbejde for kasseren. Det gælder især, hvis nogen ikke får reguleret rigtigt, idet de forkerte indbetalinger så skal gøres op, ny husleje skal beregnes og meldes ud til de pågældende andelshavere. En huslejesænkning på ca. 310 kr. lige oven på justeringerne i forbindelse med årsopgørelsen over forbruget vil blot yderligere komplicere reguleringerne af huslejen.
  • Den for meget indbetalte husleje vil enten blive modregnet i acontobeløbet ved årsopgørelsen af forbrug eller – hvis generalforsamlingen næste år beslutter det – vil de ekstra penge blive lagt til side som en ekstraordinær hensættelse til vedligeholdelse.

Beslutningen om ikke at regulere huslejen på trods af rentefaldet er således truffet for at give en stabil husleje og mindske bøvlet med reguleringer op og ned. Da beslutningen ikke er truffet af generalforsamlingen, kan alle andelshavere, som er uenige i beslutningen blot kontakte kassereren (seddel i postkassen til HUS 69).Så vil kassereren beregne den nye husleje og give andelshaveren besked.

På bestyrelsens vegne
Hans Mogensen, HUS69